پورتال اداره كل آموزش و پرورش استان آذربايجان شرقي
کدمطلب: EqOeXUUQ      تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ ۱۱:۳۴:۱۸      تعداد بازديد اين صفحه:  ۲۶۸
مدیرکل امورتربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در تبریز:

هدایت تحصیلی یک امر فرآیندی و سیستمی است

مدیرکل امورتربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش هدایت تحصیلی یک امر فرآیندی و سیستمی است و برای رسیدن به این موضوع حتما باید تمهیداتی را دید و اگر می خواهیم هدایت تحصیل به شکل صحیح انجام گیرد از بدو ورود دانش آموز به مدرسه یعنی اول ابتدایی هدایت تحصیلی را آغاز کنیم و در طول 12 سال تحصیلی مهارت های خاص آموزش داده شود و مشاورین و تمامی معلمین باید نقش خود را در این حوزه به درستی ایفا کنند.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی به نقل از پانا، مسعود شکوهی در حاشیه شورای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در خصوص هماهنگی بین نیاز شغلی جامعه با هدایت تحصیلی دانش آموزان  اظهار داشت: کاری که آموزش و پرورش باید  این است که بتواند نیازهای جامعه را در شغل های مورد نیاز  تامین کند. البته اعلام نیازهای شغلی  برعهده آموزش و پرورش نیست بلکه مسئول این کار دستگاه دیگری است که نیازهای شغلی جامعه را بررسی و اعلام می کند و آموزش و پرورش منطبق بر این نیازها نیروی انسانی برای آینده را آموزش دهد.

وی با بیان این که بحث هدایت تحصیلی آغاز این فرآیند است و فصل جدیدی را در آموزش و پرورش پایه ریزی می کند، افزود: بر اساس سند تحول باید حتما نیازهای آینده کشور بررسی شود و بر اساس آن هم نیروی انسانی تربیت شود از این جهت ما هدایت تحصیلی را پایان یک تصمیم گیری و آغاز یک انتخاب جدی در تعیین مسیر شغلی فرد می بینیم.

مدیرکل امورتربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان این که هدایت تحصیلی مسیر زندگی فرد را پایه ریزی می کند، تصریح کرد: از این جهت کار حساس و مسئولیت مهمی را آموزش و پرورش بر عهده دارد و آن هم طراحی مسیر زندگی فرد است که منطبق با این هدایت تحصیلی انجام می گیرد.

شکوهی اضافه کرد: هدایت تحصیلی یک امر فرآیندی و سیستمی است و برای رسیدن به این موضوع حتما باید تمهیداتی را دید و اگر می خواهیم هدایت تحصیل به شکل صحیح انجام گیرد از بدو ورود دانش آموز به مدرسه یعنی اول ابتدایی هدایت تحصیلی را آغاز کنیم و در طول 12 سال تحصیلی  مهارت های خاص آموزش داده شود و مشاورین و تمامی معلمین باید نقش خود را در این حوزه به درستی ایفا کنند.

وی گفت: اطلس شغلی باید در کشور طراحی شود و نیازهای کشور مشخص شود ولی متاسفانه در حال حاضر  این امر متولی در کشور ندارد و آموزش و پرورش هم متولی مستقیم این موضوع نیست منتها بر اساس تجربه ای که وجود دارد و وضعیت موجود کشور و  در جلساتی که با برخی وزارت خانه ها  مثل وزارت صنایع یا وزارت کار داشتیم یک سری نیازهای شغلی  را  برای 10 سال آینده در دست داریم و بر اساس آن یک جدول بندی صورت گرفته است اما  الزامی برای این که دانش آموزان را حتما بر اساس این جدول نیازمندی هدایت کنیم، نداریم.

مدیرکل امورتربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در مقایسه هدایت تحصیلی سال کذشته و امسال بیان داشت: امسال هدایت تحصیل بر اساس ظرفیت است و به همه استان ها و مناطق تاکید شده است که حداکثر ظرفیت را ایجاد کنند و تا جایی که منابع انسانی، مالی و فیزیکی اجازه می دهد، می توانند در هررشته ای منطبق با علاق و توانایی های دانش آموزان، ظرفیت ایجاد کنند.

شکوهی ادامه داد: امسال هدایت تحصیلی در 2  فرم خلاصه می شود. فرم شماره 6 که از 100 امتیاز 65 امتیاز به آن تعلق دارد و شامل امتیازات نظرات دانش آموز، اولیاء، تمامی معلم دروس پایه  و  مشاور مدرسه و  امتیاز آزمون های توانایی و رغبت است .

 

وی اضافه کرد: درفرم شماره 7 ما دانش آموز را بر اساس نمرات آزمون هایش و در واقع عملکرد تحصیلی در امتحانات نوبت دوم پایه های هفتم و هشتم و نهم  ارزیابی می کنیم که دروس پایه های هفتم و هشتم ضریب یک دارند و دورس پایه نهم  ضریب 3 دارد.

مدیرکل امورتربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امسال مشاوره، نقش توصیه ای د ارد و  ملاک ثبت نام دانش آموز، عملکرد تحصیلی   و فرم شماره 6 است که دانش آموز را  نسبت به خودش رتبه بندی کرده و فرم شماره 7 دانش آموز را نسبت همه دانش آموزان کل منطقه ارزیابی می کند،  است.

شکوهی با بیان این که یکی از ملاک های اصلی ما نمرات دانش آموز است، تصریح کرد: برای ورود به هررشته یک حدنصاب امتیاز  را هم در نظر گرفتیم و  در غیر این صورت دانش آموز نمی تواند در رشته تحصیلی مورد نظر ثبت نام کند.

وی گفت: امسال  همچینی دانش آموزان  به گروه های الف تا دال تقسیم بندی می شوند البته این را فقط در رشته تجربی و فنی و حرفه ای داریم.

مدیرکل امورتربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در خصوص توزیع متوازن رشته های تحصیلی  اظهار داشت: هدفمان حتما هدایت به سمت رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش نیست یا حداقل وظیفه ما حداقل در حوزه مشاوره  این نیست. بلکه نگاه ما در واقع این است که توانایی و استعداد  و رغبت و ارزش ها و ویژگی های شخصیتی دانش آموز را بشناسیم و ظرفیت هایش را به او معرفی کنیم و بر اساس آن و مشورتی که ارایه می شود و نمرات دانش آموز، نظرات معلمین و اولیای دانش آموز در نهایت باعث شوند تا دانش آموز رشته ای را انتخاب کند که بیشترین تطبیق را با بررسی ها داشته باشد و زمینه های موفقیتش در آینده را تضمین کند.

 شکوهی گفت: البته بحث توزیع متوازن رشته ها را مد نظر داریم ولی این نیاز به چند سال کار و برنامه ریزی دارد تا به نقطه مطلوب برسیم و الان در این فرصت شدنی نیست و ما به همین دلیل است که شاخص ما از توزیع متوازن در سال گذشته تغییر کرد و الویت ما در حال حاضر ظرفیت هر منطقه است.

 

موردی جهت نمایش و جود ندارد.
دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط آموزش و پرورش در سایت منتشر خواهد شد «پیام‌هایی که شامل تهمت یا افترا باشدمنتشر نخواهد شد» پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد
آخرین اخبار
اخبار برگزیده
دیدگاه